mandag

Playtime

Som katte eier må man være veldig konsekvent med hvor det
er greit og leke, og hvor det er ikke.

Jeg prøver bevist med mine katter som er snart 4 mnd gammel, og leke på "lekerommet". Det er her kattene har klorestativ, lekene sine og oppholder seg når vi ikke er hjemme.

Så når jeg merker på mine to katter at energinivået skyter litt i været, sitter jeg meg inn på rommet og begynner leke. Her har de tepper på gulvet som gjør det bedre å jakte, da de ikke sklir. Jeg tar både aktivitetene på gulvet samt opp på stativet, slik at de skal skjønne at her har vi lov å herje. 
 
Dette er kun for å spare møblene på best mulig måte. Så med en gang de begynner å jakte på hverandre opp og ned fra sofaen så setter jeg de ned og jeg selv går inn på rommet og begynner å ta fram lekene. Dette fungerer veldig bra for meg, da jeg får slitt de litt ut, og samtidig vise de at sofaen er bare for avslapping. 

Mange mener jo at det er katt man skal få om man føler at en hund tar for mye tid og krever så mye av deg, for den er jo så selvstendig og ikke krever så mye oppmerksomhet, man slipper og gå tur og trene dem på den måten. Men der mener jeg mange tar feil. Kattene skal jo også læres hva som er rett og galt, og en katt er ikke like lett dressert som en hund er. En hund trenger som oftest noen få beskjeder, mens med en katt kan du virkelig settes på prøve. For selv om du igjen og igjen tar dem ned fra bordet eller sofaen, så er ikke dette nok, for når nysgjerrigheten, eller jaktinstinktet tar overhånd så tenker ikke katter konsekvenser. 

Men med å opprettholde disse reglene man har valgt i sitt hjem, så må man følge opp hele tiden. Man får et bedre forhold til katten da du som eier bruker mer tid på lek og aktivitet og faktisk sette av tid til dette, i stede for å bruke aggresjon og frustrasjon på at de herjer i møblene og at de ikke forstår når du tar de ned at de skal slutte.

Så for å komme i harmoni med katten så må den ikke bli satt til at den er jo så selvstendig og er ikke avhengig av sin matmor. Og noe jeg også har merket er at de er nok så oppmerksomhets syke, de vet akkurat hvordan de skal få oppmerksomheten. 






Jax har fått full oppmerksomhet med lek og herjing, og det tar ikke lange tiden før han er utslitt og trenger en kvil.






Det samme skjer med Sine, full aktivitet så rett på kubb.




Nå kan matmor trygt gå på jobb i før far i huset kommer hjem. Da vet jeg ihvertfall at de nå sover noen timer før de begynner på nytt.

- Kamilla
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar