mandag

Raw Food

Velkommen skal du være!
 
Ønsker å dele min interesse for mat i dette innlegget, og ønsker gjerne din mening så legg gjerne igjen en beskjed.
 
De fleste har vel hørt om mat trenden "Raw Food".
Det er en livsstil der en velger og spise helt naturlig og ren mat.
 
Det vil si, økologisk, grønt og frukt. Rene kjøtt produkter osv.
 
Jeg kom over for en liten uke siden en TV-Shop reklame og en nyskapende blender kalt
Nutri-Bullet. Denne skal være forskjellig i forhold til en vanlig blender eller juice maskin. 
 
Egenskapene til denne maskinen er at den bryter ned celleveggen i frukten/grønnsaken.
Den skiller ikke ut frukt kjøttet eller frø/kjernen slik en vanlig juicemaskin gjør. Og mange av oppskriftene skal man ha skall og kjernen til frukten eller grønnsaken med, og vi vet vel alle at det er der det er høyest næringsinnhold i frukten/grønsaken. 

Jeg har ikke blitt helt erfaren på denne maskinen enda, men vet det finnes mange gode og sunne oppskrifter, og det gjelder egentlig og prøve seg litt frem. 
 









 I denne blandingen hadde jeg:

10 spinatblader
1 grønt eple
1/2 agurk
10 lilla druer
1 god neve med frystebær
(Blåbær, bringebær, bjørnebær og rips)

Deretter fylte jeg opp beholderen med vann. 

Her kjenner man en litt tykkere konsistens enn en vanlig "presset" juice. 
Så man får også en god metthetsfølelse av et slikt glass. Produsenten av Nutri-Bullet anbefaler alle 1 per dag. Men med i leveringen får du mange forskjellige oppskrifter, hvilke frukt, grønt og nøtter som egner seg i en slik blanding.
De har også laget et eget 6 ukers program for dem som ønsker vekt reduksjon. 

Man kan lage juice, smoothie, suppe, barer, nøtte/sjokolade pålegg, barnemat, kverne nøtter osv. Så min konklusjon er, den er verdt hver eneste krone. Den er liten og praktisk, og i en travel hverdag så er det en sann luksus og bruke 3 minutter på å lage en kjapp frokost.
 
Så her kan bare fantasien stoppe deg. Jeg skal ihvertfall finne min kreative side og lage meg en "KokeBok" til mange forskjellige oppskrifter. 

Idag er vi blitt mye mer opplyst om hvilke giftstoffer vi finner i den maten veldig mange av oss vokste opp med, og vi ser det at det holder rett og slett ikke mål lengre. For at matprodusentene skal ta en snarvei, for å kunne tjene mer og ikke minst fortere penger, så bruker de heller erstatninger som er framstilt kjemisk, de gen manipulerer og sprøyter de full i konserveringsmidler som gjør at produktet skal ha lengre holdbarhet, og i tillegg blir alt forstørret og fargene blir mer intense. Slik er det ikke ifra naturen sin side.

Det er da vi som forbrukere må sette foten ned, vi må velge økologisk og ren mat.
Mat som vi kjenner som sunn idag, er ikke det det en gang var. 

- Kamilla


 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar